#WeAreNAFO – Ukraines internationale Twitter-hær

Hvis du er på Twitter, har du formentlig bemærket dem. Måske ved du også, at de kalder sig ’fellas’ og forenet i NAFO. Du har måske også forstået, at de er pro-Ukraine. Men du har sikkert også undret dig over, hvad NAFO egentlig er. Denne artikel forsøger at give en introduktion på et fænomen, der vokser for hver dag – for NAFO-udvidelse af ikke til forhandling.

Af Jeanette Serritzlev

Søger du ”What is NAFO?” på Google, er der sandsynligt, at du får resultatet ”North Atlantic Fisheries Commission”. Men hvad har fisk med tegnede Shiba Inu-hunde at gøre? Svaret er: Ikke noget. Under den russiske aggression mod Ukraine står NAFO for ‘North Atlantic Fella Organization’.

NAFO er et onlinefællesskab, som er blevet skabt i foråret 2022. Mens memes med Shiba Inu-hunderacen er gamle, optrådte første opslag med NAFO på Twitter ifølge Knownyourmeme.com fra 24. maj 2022 fra Twitter-kontoen @Kama_Kamilia.

’Fellas’ er kendetegnet ved at have en avatar af en Shiba Inu-hund som profilbillede – og for at dedikere en del af sin onlinetid til at udstille russisk propaganda og verbalt angribe russiske officielle onlineprofiler. Alle kan selvfølgelig sætte hvad som helst på som profilbillede på et socialt medie – men for at være en officiel del af den uofficielle Twitter-hær kræver det en donation til gavn for Ukraine. Til at begynde med var det et krav, at donationen gik til den georgiske legion, der kæmper i Ukraine. Det virker imidlertid ikke længere til at være et krav – så længe donationen går til den ukrainske kamp.

Fellas opstod af kedsomhed – og er nu alle vegne
Ifølge en artikel i Vice opstod idéen mere eller mindre tilfældigt: ”Af kedsomhed begyndte jeg at lave andre ’fellas’ (fyre, red.) og indsætte dem på tilfældige billeder fra Ukraine,” fortæller personen bag @Kama_Kamilia til mediet.

Siden er det gået stærkt. Antallet af ‘fellas’ er ukendt, men et blik på Twitter taler for sig selv. Der bliver flere og flere af dem, og der bliver flere og flere andre brugere, der mere og mere frustreret søger svar efter, hvad denne hær af tegnede hunde betyder – som denne korrespondent på Twitter:

Historien om den russiske diplomat, som tweetet omtaler, er beskrevet i artiklen fra Vice og går som følger: Mikhail Ulyanov er russisk diplomat i Wien og hyppig Twitter-bruger. Den 18. juni 2022 slår han et tweet op og beskylder ukrainsk militær for at være skyld i krigen. En fella svarer, og så gør den rutinerede diplomat det, han ikke burde: Han svarer, og han gør det med disse ord:

Dermed skabte han også et slagord for NAFO. “You pronounced this nonsense. Not me” går igen i opslag, i memes – og på merchandise. For selvfølgelig kan man også købe kopper og t-shirts med NAFO.

Affilieret med Saint Javelin – men hvad med CIA?
Det er også i merchandise, at det viser sig, at NAFO i en eller anden grad at være affilieret med Saint Javelin. Saint Javelin er et kollektiv af folk, der støtter Ukraine via sociale medier og hjemmesiden www.saintjavelin.com. Her kan man blandt andet købe en NAFO-merchandise samt billetter til ’Crimea Beach Party’ i 2023, som på blandt andet plakat og video viser feststemte fellas som blikfang. Der er dog ikke tale om en reel strandfest. Det er en fundraisingevent for Ukraines væbnede styrker – og den er åben for både NAFO-medlemmer og andre:

Ser man på NAFO-profiler på Twitter, vil man opdage, at mange af dem angiver Langley, Virginia som lokation – navnet på CIA’s hovedkvarter. Dette med henvisning til, at der fra russisk side har været beskyldninger ude om, at NAFO skulle være en CIA-instigeret psykologisk operation. Det fremføres i flere tweets, men det har p.t. ikke været muligt at finde en russisk kilde, der fremfører anklagen.

Fra digitale observatører til digitale deltagere
Krigen i Ukraine har medført en hidtil uset grad af civil cyberaktivisme. Fra det ‘traditionelle’ periodiske profilbillede på sociale medier, over Anonymous, som i denne krig også har forsøgt at aktivere ‘almindelige pc-brugere’ – uden større it-forudsætninger – til f.eks. at skrive om krigen i anmeldelser af restauranter i Rusland på TripAdvisor og Google.

NAFO er en forlængelse af det. Mange uden for Ukraine er engageret i ukrainernes kamp på et niveau, der gør, at de ikke ‘bare’ er digitale observatører til krigen. De er blevet digitale deltagere i den. Følelsen af magtesløshed kan ikke nødvendigvis dækkes ved at sende penge til humanitær eller militær hjælp. Ved at tage den digitale uniform på kan brugerne få en følelse af at bidrage mere direkte.

Til Vice siger @Kama_Kamilia: ”Der er en masse undergang, dysterhed og rædsel, når det kommer til krigen i Ukraine, men fellas er meget centreret omkring gode vibes og muligheden for at gøre en forskel.” Skaberen bag NAFO gør sig ingen illusioner om at kunne ’vinde krigen’ via Twitter, men det betyder ikke, at det kun er for sjov. NAFO indsamler penge til ukrainsk forsvar og gør hverdagen på sociale medier sværere for russiske propagandister. For det er ikke en helt lille hær, NAFO dækker over. Hver dag kommer nye til. Og det ser ud til at fortsætte. Som et NAFO-slogan lyder: ‘NAFO expansion is non-negotiable’.

Kilder:
https://knowyourmeme.com/memes/cultures/nafo-north-atlantic-fella-organization

https://www.vice.com/en/article/y3pd5y/shitposting-shiba-inu-accounts-chased-a-russian-diplomat-offline

Er det stadig uklart, hvad NAFO er?
Så kan du også se denne korte introvideo på Twitter:

Er du allerede solgt til NAFO?
Så gå ikke glip af denne korte film, hvor fellas ser ‘HIMARS – the opera’:

https://twitter.com/jabuttee/status/1543906637043359744

Du kan finde flere NAFO-memes i denne samling af memes samlet under krigen i Ukraine.