Berettermodellen beskriver et klassisk fortælleforløb. Den er også opskriften bag en god Hollywood-film, hvorfor den ligeledes går under navnet ’Hollywood-modellen’.
- Anslaget markerer, at historien går i gang. Formålet er, at modtageren bliver fanget – ligesom det første A i marketingens AIDA-model.[1]
- Præsentation er her, hvor modtageren introduceres for hovedpersonerne og den overordnede historie.
- Uddybningen giver modtageren mere information om selve den historie/konflikt, som udspiller sig. Miljø og personer uddybes typisk også.
- Point of no return er punktet, hvor – typisk, men ikke nødvendigvis – helten ikke længere kan undlade at gøre, hvad han er i færd med.
- Konfliktoptrapningen kommer herefter og betyder, som navnet antyder, at konflikten optrappes.
- Klimaks er det afgørende slag; det forløsende punkt, som historien har bygget op til.
- Udtoning afslutter historien. Helten rider bort i solnedgangen.
[1] Attention-Interest-Desire-Action.